
152 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review 

 

by Bob Wekesa 

Department of Journalism and Media Studies 

Wits Africa-China Reporting Project 

University of the Witwatersrand 

 

 

Abstract 

One of the recent noteworthy books in the Africa-China field is Professor Deborah 

Brautigam’s Will Africa Feed China? The central argument of the paper is that the 

book is as much a media critique as it is a critique on Chinese investments in African 

agriculture. Using the book as a springboard, the author begins by commenting on 

Africa-China/China-Africa scholarship and Brautigam’s place in it. The paper then 

delineates and analyses the media dimensions of the book. After unpacking the 

media aspects, the paper concludes with a discussion on further research 

considerations.  

 

Introduction 

For students of Africa-China media and communications, Deborah Brautigam’s 

“Will Africa Feed China” is more than just a book about real and imagined Chinese 

agricultural interests in Africa. It is a treatise on journalistic practice and the role of 

the media in a geopolitical relationship that attracts headlines. It is, therefore, 

worthwhile going beyond convention to analyse this publication as part book review 

and part journal paper.  

The work of journalists constitutes a major part in the book. This places the book 

within the broader Africa-China media and communications scholarship with a focus 



153 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 

 

AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

on journalistic fact-checking. Africa-China media and communications scholars have 

pointed out that journalists seem to be aware of their inability to continuously cover 

the complexities of the China story as they focus on macro political and economic 

events (Wasserman, 2016: 14, 16). Focus on the “big story” with little attention to 

tell-tale details is a possible source of erroneous facts in journalistic reporting. 

Generally, African journalists show disinterest in the China story with the exception 

being events that have bread and butter benefits for Africans in particular countries 

and locales (Wekesa, 2013a: 70; Wasserman, 2016: 12). Journalistic focus on 

economic benefits is a double-edged sword as it may lead to reporting overblown 

figures. The matter is complicated by the scarcity of data on Chinese financing of 

development finance. As a result, journalists and other commentators end up making 

sweeping generalisations. Indeed, tracking Chinese financial flows to Africa can be a 

daunting task for ill-trained journalists and poorly-resourced media organisations 

hard-put securing budgets for extended investigative reporting (Strange et al., 2013: 

19). Chinese journalism is inclined towards positive reporting (Gagliardone, 2013: 

34) and this may spur the reporting of inflated figures. On the other hand, there is 

“fear” among Western journalists that China is taking over a continent formerly 

considered a Western sphere of influence. Western media are, therefore, likely to use 

financial figures to advance this narrative.  

It is in this Africa-China media and communications field that Brautigam’s book 

makes a contribution. One of the concerns that this paper will look at is whether 

Brautigam’s book is located in the “China-Africa” or “Africa China” dimension. 

References to the field as “China-Africa” or “Africa-China” is often done fairly 

casually when a closer spotlight on these lexical categories might reveal opposing 

semantic deductions that speak to varying perspectives, worldviews, viewpoints, 

starting points and motivations. Distinction between “Africa-China” and “China-

Africa” can be a convoluted task requiring a separate treatment that is beyond the 

scope of this article. In brief, Bodomo problematised Africa-China/China-Africa:  

… why at (sic) all do African scholars … write: “China – Africa” and 

not “Africa – China”? The Chinese almost always write China before 



154 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

Africa, they don’t write Africa ahead of China and I understand them. 

Almost all prominent Western scholars, mostly sinologists who think 

China is more prominent than Africa, also write China before Africa. 

But to have African scholars, who should be putting Africa first in all 

worldviews, also doing the same? I am disturbed about this … 

(Musakwa, 2013).  

Bodomo’s viewpoint is that the geographical and perhaps racial and cultural milieu 

of a scholar matters. This can evidently be a hot topic, for instance, pitting Afro-

centricity versus universalism. For the current paper, it is sufficient to point out that 

Will Africa Feed China is more a China-Africa publication than an Africa-China one 

as demonstrated below. Indeed, one can also say that Brautigam’s earlier 

publication: The Dragon’s Gift: The Real Story of China in Africa (2009) is equally 

more a China-Africa discourse than it is an Africa-China one. One needs only to 

place emphasis on the “The Real Story of China in Africa” as opposed to the 

potential “The real story of Africa in China” to uphold the “China-Africa” rather 

than “Africa-China” inclination of the earlier book. Accordingly, in keeping with the 

China in Africa focus of Will Africa Feed China, I talk of China-Africa rather than 

Africa-China in this paper.    

Brautigam in the China-Africa field  

Brautigam has focused on the China-Africa topic for over two decades. Her 1998 

work, Chinese Aid and African Development: Exporting Green Revolution, is one of 

the few pioneer works in the field. In her seminal and probably most quoted work, 

The Dragon’s Gift, Brautigam (2009) narrates how she lived in Taiwan in 1979, 

crossed over to Mainland China in the early 1980s and did a stint in Liberia. The first

-person anecdotes in the book speak of an old China-hand rather than one who 

jumped onto the China-Africa bandwagon when the topic became fashionable in the 

new Millennium. Brautigam’s influence has gone beyond just purely academic 

publications. Bridging academia and practice (praxis), she has testified before the 

United States (US) senate on China’s role in Africa and implications for America 

(for instance, Brautigam, 2011a) and consulted for a host of supranational 



155 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

organisations and think tanks such as the African Development Fund Group, 

Norway’s Norfund and the Organisation for Economic Cooperation and 

Development (OECD). She initiated and heads one of the prominent projects in the 

field, the China Africa Research Initiative at the School of Advanced International 

Studies (SAIS-CARI)1, Johns Hopkins University, which has since 2014 

accumulated copious amounts of data on various aspects of China-Africa economic 

engagements. She is active in the digital media space via her blog, China-Africa: The 

Real Story2. The open-source video-sharing internet site, Youtube, captures her 

delivering lectures in the US, Europe and Africa on the topic.  

From the extensive list of publications, it is evident that Brautigam started off in the 

economic field with a focus on Chinese aid to Africa and in the agriculture field 

specifically. After time her work shows diversification into other areas of Chinese 

investments in Africa such as industrialisation (especially with regard to China’s 

special economic zones in Africa) and other forms of infrastructure. It is also evident 

from her work that she has branched out into general commentary rather than a 

narrow focus on her original pursuits – aid and agriculture. One senses that having 

studied and researched the field for a long period of time, Brautigam now inductively 

uses knowledge of China-Africa aid and agriculture as the springboard for 

discussions on issues such as history, finance, migration, geopolitics, media and 

communications and others. 

Increasingly, a cross-cutting theme in Brautigam’s work is fact-checking, 

investigation and detective work that calls to attention and debunks taken-for-granted 

myths about Chinese interests in Africa. At a recent forum entitled Feeding Frenzy – 

Fictions & Facts about China, Africa & the Media3 she explained her work as being 

comparable to that of an investigative journalist, while lamenting that her reading of 

a number of journalistic pieces indicated that little investigative work and fact-

checking went into the reporting. In tandem with the rise of online news and 

information platforms, especially blogs, fact-checking has risen fast enough to 

become a definitive form of journalism (See Graves, 2013; Spivak, 2012). In Africa, 

an example of a media content fact-checking organisation is Africa Check4 which 

verifies claims made by newsmakers on the continent, including those relating to 



156 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

China in Africa. 

For the purposes of the current paper we can refer to Brautigam as a China-Africa 

scholar generally inclined towards economic engagements, increasingly diversifying 

to comment on general or rather broader issues but, more importantly for the current 

paper, committed to correcting media-based wrong impressions in the field. To be 

certain, Brautigam did not pioneer the “myth-busting” tradition in the China-Africa 

scholarship as witnessed by earlier works such as The Chinese Role in the Congo: 

Fact or Fiction (Max, 1965), The Fact and Fiction of Sino-African Energy Relations 

(Erica, 2007) and, State, Myth, and Agency in the Construction of Chinese South 

African Identities, 1948-1994 (Park, 2008), among others. However, Brautigam has 

emerged as something of an evangelist in separating fact from fiction in the field. 

Just punch in the word “myth” in the search bar of her popular blog and you see 

myth-busting written large. Crucially, it would appear that Brautigam’s refocus on 

the China in Africa story convinced her that myths needed to be debunked. In short 

order, she would publish journal and position papers focusing on discrediting myths. 

These works include: Green Dreams: Myth and Reality in China’s Agricultural 

Investment in Africa; Rumours and Realties of Chinese Agricultural Engagement in 

Mozambique; and China in Africa: Seven Myths (Brautigam and Zhang, 2013; 

Brautigam and Ekman, 2012; Brautigam, 2011c). This is not to mention blog posts 

such as “China in Africa: Five Myths”, “Mysteries of the China Africa Development 

Fund” and “Mysterious Chinese Imports from Africa?”5 

Right from the acknowledgement section of The Dragon’s Gift, Brautigam was 

concerned about “a troubling picture [that] arose based on a sometimes sensational 

mix of fact and fiction, all circulating rapidly through cyberspace … [so much so 

that she was] pushed to return to a topic [she had] first began to study in the 

1980s” (Brautigam, 2009). She goes on to point out how media organisations such as 

the Associated Press and the Christian Science Monitor repeated one Chinese 

financing project several times or mistook a figure in Renminbi (RMB) and captured 

it in exact terms in US dollars (Brautigam, 2009: 177-178). This is but one instance 

in The Dragon’s Gift where Brautigam identifies media misreporting as a problem in 

crafting perceptions about China in Africa. This said, however, it is worth noting that 



157 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

while her 2009 book alluded to the separation of fact and fiction in China-Africa 

engagements at a time the relations were on a meteoric rise, her latest book – Will 

Africa Feed China? – is much more pointed in puncturing often hyperbolic 

suppositions. While The Dragon’s Gift generally and fleetingly exposed erroneous 

media and popular generated yarns, Will Africa Feed China? is forthright about 

media-generated exaggerations. 

Brautigams’s focus on the veracity of figures has not been without controversy. In an 

attempt to shine light on China’s financial juggernaut, the US-based Centre for 

Global Development initiated a project dubbed “AidData” in which they proposed 

using a media-based, crowd-sourced data collection method as a pathway to putting 

numbers to Chinese engagements in Africa in view of the paucity of development 

finance statistics from official Chinese sources (Strange et al., 2013). In the report, 

the researchers concluded that China had invested US$ 75 billion in Africa between 

2000 and 2011. In a series of pieces on her blog, Brautigam responded strongly 

repudiating what she referred to as “rubbery numbers” that would be and were being 

bandied around as factual6 when they were incorrect. The AidData researchers 

responded with their own criticism7 of Brautigam and in defence of their 

methodology. This illustrates how the scale of Chinese economic engagements in 

Africa is contested space.    

The new book can essentially be read as a continuation and deepening of the 

repudiation of the harmful role of the media in circulating inaccurate stories about 

“Chinese land grab” in Africa. Before attempting a media-focused appraisal of Will 

Africa Feed China?, it is worthwhile summarising reviews on the book since its 

October 2015 release. 

A review of reviews 

As expected, reviewers have appraised the book in opposing ways. Positive reviews, 

with an eye on the buyer’s pockets, are expected from the publisher, booksellers and 

book endorsers – and there have been no disappointments in this regard. Independent 

reviewers may, however, provide a detached barometer on how the book has been 

received. One reviewer concludes that “the prose flows well” but a “narrow” focus 



158 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

on “proving a negative” and approaching the topic from the Chinese rather than the 

African end of things are drawbacks (Pilling, 2016). The same reviewer also states 

that Brautigam focused on agriculture to the exclusion of other Chinese interests in 

Africa. This is echoed by another reviewer who expected far more than the book 

offered, the argument being that she could/should have prescribed some pro-African 

agricultural development recommendations (Sy, 2015). Another reviewer is in 

agreement with the book and uses Brautigam’s debunking of media myths to throw 

in their own observations on how and why media and civil society are forces of 

negativity (Weng, 2015). This perspective coheres with the often-stated perspective 

by Chinese officials who miss no opportunity charge that Western media is opposed 

to the Africa-China cooperation for instance and that China must develop its own 

media so as to be in full control of its own message rather than relying on Western 

media (Farah and Mosher, 2010: 10; Grassi, 2014: 5; Wekesa and Zhang, 2014: 9; 

Zhang, 2013: 81). Some of the reviewers of Will Africa Feed China? do little else 

than regurgitate some of Brautigam’s writings while others endorse the book as “an 

engaging, eye-opening read”, one that “throws many buckets of cold water on a 

narrative that many perhaps want to believe is true, to fit pre-ordained opinions and 

viewpoints” (Anonymous, Undated).  

Another reviewer posits that the book would not have been necessary in the first 

place. This is because the mere thought of Africa feeding China is an unfathomable, 

rhetorical proposition. However, the same reviewer turns around and finds the book 

necessary because “there are plenty who believe otherwise. And it’s not just pot-

smoking conspiracy theorists” (Tapon, 2016). A number of respected news outlets 

such as The Economist are said to be, well, the rumourmongers. Talking of rumours 

calls to mind the supposition that China sends prisoners to work on African 

infrastructure projects (Sautman and Yan, 2012: 401), an allegation that remains 

popular in Africa yet has never been proved. Indeed, dismissing Western media as 

having an inherent anti-Chinese agenda, some Africa-China scholars have described 

some of the Western journalism as “yellow peril” journalism [in which] some of the 

international coverage is outright racist as China is accused of many sins on the 

continent captured in the catchall phrases such as “new scramble for Africa” and 



159 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

“neo-colonialism” (Park, 2013: 152).  

It is quite telling to note that a quasi-review-cum-report based on the book by The 

Economist did not push back on Brautigam’s dim view of media-generated 

hyperbole, The Economist included, quietly it seems, agree with Brautigam’s 

analysis (City, 2015). A Reuter’s review similarly tacitly approves of the book, 

settling for the pulling of “soundbites” that refute Chinese land grabbing (Arsenault, 

2015). This suggests that some Western media can indeed cover China in Africa 

“objectively”, when facts and situations so demand. 

Based on the reviews, it is safe to conclude that Will Africa China? has received 

favourable coverage. Even criticism of the book for offering too little in terms of 

scope (Sy, 2015; Pilling, 2016) can be read in positive terms as readers wanting 

more. Issues such as comparison of how China and Africa fare in the book are 

broached without being fully debated by the reviewers. A perusal of the reviews 

suggests they are touch-and-go comments. Reflecting on the deeper disciplinary and 

methodological considerations of Brautigam’s new offering might perhaps provide a 

different reading of China-Africa engagements.  

The fact that the book seeks to debunk media-created myths provides an opportunity 

for reflection on the link between the two major variables of the book: media and 

communications on the one hand and the agricultural sector on the other hand. In 

analysing the book, one can put aside the “main” agricultural investment dimension 

and concentrate on the media subtheme. Such an endeavour would in essence mean 

that the “complementary” media dimension is elevated to main thematic status, while 

the main agricultural theme is lowered into a complementary position. In so doing, 

parallels can be drawn between the book and the Africa-China media and 

communications scholars who have undertaken systematic content analysis of 

African media coverage of China with results in places such as Kenya, South Africa, 

Angola and Zambia showing that China is covered more in economic than political 

or cultural terms (Wekesa, 2013b; Wasserman, 2013; Jura and Kalusynzka, 2013).         

 



160 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

The media theme 

While China’s agricultural interests in Africa is the main focus of the book, there is 

little doubt that media and communications are a major subtheme. Consider, for 

instance, the incidence of the keywords related to media and communications: 

Article, data/databases, editorial, headline, internet, journalism/journalists, opinion, 

magazine, media, news, newspaper, piece, radio, report, reporters, story, television 

and website. These words appear at least 112 times on their own and at least 119 

times as part of a specific organisational media platform (for example, Sinochem 

website or Google or New York Times) or a country’s media (Chinese website for 

instance). Collectively, the “media code” appears at least 230 times which means 

nearly twice per page on average. 

It is not just that Brautigam sets out to establish Chinese land acquisition and 

agricultural investments in Africa, but that she sets out to do so by closely analysing 

media coverage of the phenomenon. To emphasise the point, Brautigam could as 

well have swatted away media coverage on the topic and gone straight for the 

juggler – the form and nature of Chinese agricultural investments in Africa. Indeed, 

Brautigam is forthright: “This book challenges four widespread beliefs about 

Chinese agricultural engagement in Africa that have shaped conventional wisdom, 

circulating through influential policy circles and popular culture (read media)…” 

In what amounts to the problem of the statement-cum-justification for the book, 

Brautigam writes that “hunger and food security, land grabbing, the fate of small 

farmers in faraway African villages, Chinese migration” are crucial issues plagued 

by “inadequate data, all covered by the international media with TV, radio, and 

newspaper stories of sharply varying accuracy.” Media is found problematic in 

circulating fiction rather than fact, warranting Brautigam’s “peeling away layers of 

myths” in an effort that required “extensive fieldwork” with an eye on “a more 

balanced and realistic account.”  

What motivates Brautigam’s focus on the circulation of misinformed information on 

Chinese agricultural investment in Africa? Food, Brautigam suggests, is a highly 

sensitive and political matter on its own. But things are made worse when the media 



161 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

fuels speculation about a supposedly food-ravenous China devouring food-hungry 

Africa’s farmland. The real and present danger is that media consumers assume that 

“because it featured in The Economist, The Guardian or the website of a famous 

think tank, it must be true.” Worse still, “the nature of knowledge circulation is such 

that first impressions are very hard to erase.” 

In an almost equivalent to “gotcha journalism”, the book’s methodology is one 

where a media item is identified, re-narrated and then deconstructed in such a way as 

to overturn falsehoods, errors and hyperbole. Brautigam’s approach can, thus, be 

said to be mixed methods, triangulating development economics with a media-based 

qualitative content analysis. In these respects, Brautigam has gone farther than most 

Africa-China media and communications scholars because she picks out a piece of 

erroneous coverage and firmly dismisses its allegation whilst most Africa-China 

media and communications writings make general commentary but do not firmly 

disabuse pieces of inaccurate journalistic reporting. This indeed suggests the need for 

an inter-disciplinary discussion in which non-media scholars who work on media as 

a source of knowledge on the topic can cross-pollinate ideas with media scholars.     

Media framed as the problem 

Will Africa Feed China? is rich in events, incidents, cases, episodes and anecdotes 

that point at the media as shaping erroneous and mostly negative perceptions of 

China in Africa’s land and agricultural sphere. The telling examples are too 

numerous to fully account for here and in any case, accounting for all the examples 

would amount to reproducing the book. Of interest, however, is that Brautigam 

makes some interesting insights, generalisations and conclusions on her thoughts 

about the role of the media. It is, therefore, worthwhile considering Brautigam’s 

deductions on the role of the media in China’s Africa land and agricultural dealings. 

In so doing, one can set aside the particular events, incidents, cases, episodes and 

anecdotes and go straight to Brautigam’s judgement on the media. 

Brautigam concludes that “media reports are not hard evidence but a mix of actual 

facts, perceptions, intentions, rumours, guestimates (when the event is confirmed but 

its scale cannot be verified) and outright lies … In other words, we face a complex 



162 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

mix of facts and factoids”. Counting instances of supposed Chinese land acquisitions 

in Africa multiple times “heralded … the feeding frenzy of media stories.” It is not 

just one media item that circulates inaccurate data, but “hundreds of newspaper 

articles and editorials, sensational statements and robust myths.” 

The internet is a problem because this “wonderful tool” enables “rapidity [and] easy 

access to ‘data’ [thus] the dangerous allure of Google have facilitated the recycling 

of facts long after their sell-by date.” Further, once an online “database is populated, 

it will be used” yet “information gathered from the internet may not be accurate.” 

Problematically, “the headlines and media reports turned into ‘data’ that became the 

foundation for analysis by researchers in non-governmental organisations (NGOs), 

universities, and think tanks.” When looked at from the vantage point of “realities on 

the ground”, much of the media reporting amounts to “grand exaggerations.” The 

genesis and wide circulation of the inaccuracies is thanks to  “some of the early 

efforts to collect data on Chinese investments [having] been flawed.”  

Pointing out that “the nature of knowledge circulation is such that first impressions 

are very hard to erase”, Brautigam argues that “like … zombies, the [erroneous] 

stories refuse to lie down and die.” This is despite the fact that some stories reported 

as fact “melted away like so much palm butter under the hot tropical sun”, when 

subjected to fact-checking.    

In what amounts to the most telling indictment of the media, Brautigam concludes: 

But by now, two central points should be fairly clear. First, there have 

been far fewer Chinese farming investments in Africa than the media 

headlines would lead one to believe. Some of the early efforts to 

collect data on Chinese investments have been flawed by the 

inclusion of cases that were not Chinese, not investments, or that 

failed to move beyond a press conference or an expression of interest. 

The challenge, according to Brautigam, is that some news sources “do very 

sensational news conferences”, a problem compounded by the fact that “there is little 

investigative reporting on Chinese agricultural investment in Africa, and visiting 



163 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

reporters often do not spend the time needed to dig deeply into these issues.” 

Brautigam is clearly focused on picking out faulty reporting rather than considering 

some of the cases of accurate journalistic reporting on Chinese investment in 

agriculture as a whole. It is plausible that she could have found a more mixed picture 

of negativity and positivity if her objective was to undertake value-neutral content 

analysis. Indeed as Wasserman (2012: 348-352) has put it in the South African 

context, “assumptions in the literature about China being portrayed in either highly 

positive terms, as a saviour or close partner for African states, or in highly negative 

terms, as an exploitative neo-colonial predator, …[are] overly simplistic” since the 

coverage is balanced between positive and negative reporting with a big presence of 

neutral reporting (also finding a balance between negative and positive perceptions 

are Wekesa, 2013: 34-35; Shen and Taylor, 2012: 705; Wasserman, 2013: 9). 

Media type analysis  

Apart from Brautigam’s framing of the media as the problem, another productive 

media-centric analysis notable in the previous section is that unsubstantiated 

information flows back and forth from websites, databases, media, think tanks, 

books and journals. A careful analysis indicates reference to; 1) general media, 2) 

print media, 3) digital platforms, 4) news agencies, 5) television and radio, in that 

order. I discuss each of these categories below.  

General media  

The general media type is here understood as the instances where the book cites or 

makes reference to media in general, amorphous terms without identifying a 

particular media organisation or type of media. These include phrases such as: an 

American reporter, other reporters, Chinese netizens, and international media, in the 

press, media coverage, press conference/briefing, articles, a local reporter/media, a 

journalist, and others. 

The general media type makes the most appearance in the book, perhaps for obvious 

reasons such as the fact that media is, in a general sense, a major theme in and of the 

book. A number of observations can be made with regard to Brautigam’s reference 



164 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

to the general media.  

When Brautigam refers to or draws on “the media” in general terms as well as its 

iterations, she is in essence referring to the media as “institution”, commonly known 

as the fourth estate (see for instance, Deuze, 2005). This is regardless of whether 

“the media” is an individual media organisation, a journalist or indeed whether it is 

radio, TV, internet or newspaper. It is perhaps on account of this generalised 

reference that the “general media” dominates all media types.  

Differentiation can be found in the book’s general media commentary. Use of the 

terms “Chinese reporter” and its iterations (Chinese press, Chinese netizens, Chinese 

language media, Chinese spokesman) is highest, followed by “Western media” 

codes, with “Africa media” (for instance “Ugandan newspaper” or “African blogs”) 

being the least. In addition, while reference to “international media” suggests global 

“Western” media conglomerates, African media in places such as Madagascar and 

Zaire are referred to as “local.” I return to this point below.  

Another interesting general media observation speaks to Brautigam’s methodology. 

Phrases referring to press conferences make a significant appearance in the book. 

These appearances are in the context of the grand announcements that “failed to 

move beyond a press conference or an expression of interest.” As explained earlier, 

the book’s methodology is one where a media item is identified, re-narrated and then 

deconstructed in such a way as to overturn falsehoods, errors and hyperbole. Press 

conferences are particularly deleterious in these respects. This is an important point 

as press conferences have not quite been explored in the Africa-China media and 

communications field and this could make for new contributions in future. 

Print 

Print media is here understood as the mediums that started off as hard copy 

newspapers and magazines sold on newsstands but have diversified into online 

editions. In other words, we can refer to a newspaper such as the Financial Times as 

“print” for the purposes of this paper even though it can be accessed on online digital 

platforms. 



165 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

Besides the amorphous “general media” category, the myth busting in the book is 

particularly focused on print media more than any other media. Print media make 

appearances in the book at least at two levels: as individual print titles such as the 

Guardian or China Daily, and in unspecific terms such as French or Chinese 

newspaper. A distinction can be made between Western, Chinese and African media. 

Western media makes more appearances, followed by Chinese and African media, in 

that order. The graphic representation below illustrates this.  

Figure 1. Incidence of Western, Chinese and African print media 

 

The Western print media that make appearances are: Daily Mail, Atlantic, 

Economist, Financial Times, Guardian, New York Times, Far Eastern Economic 

Review, The Australian, Washington Post, Christian Science Monitor, Harper’s, 

Economist, Africa-Asia Confidential and Foreign Affairs.  

Whilst print media, more than digital and broadcast media, emerges as the main 

culprit in the misreporting and distortions, it is Western media that Brautigam finds 



166 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

to be a major problem. In addition to a higher reliance on Western media in the fact-

checking, the core of the repudiation of media-generated distortions is traced to 

Western print media. Perhaps the most telling example identified by Brautigam, is a 

story by the Financial Times, headlined: “China Eyes Overseas Land in Food Push.” 

Alluding to the believability of media headlines, Brautigam points out that “with a 

readership of several million people, the Financial Times article commanded 

attention.” Notably, Brautigam finds that other major print media outlets similarly 

published unverified articles on many other incidents of reckless information about 

China’s supposed ravenous appetite for African farmland.  

The Chinese media are: China Daily, Beijing Morning Post, Caijing, the Hunan 

Daily, Peking Review, China Business News, Guoji Shangbao (Ministry of 

Commerce), China Economic Herald, Guoji Shangbao and Yangtze Daily News. The 

fact that the difference between Western and Chinese media references in the book is 

just three indicates that media-based research focused on the Western and Chinese 

sources in almost equal measure. The African media cited are: Savanna 

(Mozambique), Herald (Zimbabwe), Gazette de la Grande Ile (Madagascar).   

Brautigam finds that Chinese print media are problematic for reasons different from 

Western print media. Consider for instance Peking Review’s (now Beijing Review) 

glorification of Chinese agricultural volunteers to Mauritania in 1966:  

The Chinese did not take a single day of rest … When the annual 

floods inundated the area, they had to wade through the water to reach 

the plots … Their sun-burnt skin peeled and their feet became swollen 

after long hours in the water … As the construction came to an end … 

the assembled villagers thronged their Chinese friends, shouting with 

great enthusiasm: ‘Long Live Chairman Mao’. 

In a more recent example in the mid-2000s, Brautigam describes Chinese media 

reporting of a Chinese agricultural project in Cameroon: the land they (Chinese 

agricultural experts) were to work appeared completely barren: no people, 

electricity, or roads; with thick shrubbery and tall grasses that completely hid the old 

irrigation system. They struggled through six kilometres of thorny forests to find the 



167 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

source of the irrigation water, encountering snakes and wild animals. Within two 

months, they had planted a vegetable patch, found a way to conquer weeds unlike 

any they had seen before, cleaned nearly five kilometres of irrigation channels, and 

rebuilt the access road. Local Cameroonians joined the Chinese, learning to drive 

tractors, working from seven in the morning until nearly nightfall, and forging, it 

was said, a “profound friendship.” 

In another example, Brautigam points out that: 

even today, Chinese press reports on China Sate Farm Agribusiness 

Corporation (CSFAC) African investments reflect an earlier era of 

reporting: They are nearly always glowing; most reporters seem to be 

overcome by awe at the sheer difficulty of the task. If the company 

has formidable challenges, they are presented as technical obstacles to 

be overcome by heroic effort. Political uncertainty, crime, the 

problem of logistics: these are almost never mentioned. 

Brautigum, thus, concludes that Chinese media are a problem because they “often 

failed to reveal the very real problems faced by Chinese projects under negotiation or 

those that have gone into implementation.” Chinese media also “predictably fail to 

cover labour relations, complaints from villagers about compensation and 

resettlement, violent protests, higher than expected costs, or the surprising disparity 

between predicted and actual yields.”   

Digital  

Digital as a media type is here understood to mean the book drawing on, citing or 

commenting on information accessed from websites, the internet and online 

databases. The term “digital” is here used to capture online media platforms run by 

organisations without being owned or operated by conventional media corporations. 

Clearly, a substantial amount of myth-busting involved scouring digital platforms, so 

much so that digital media is the third most mentioned media type. Some of the 

websites that appear in the book include those hosted by organisations such as: Land 

Matrix, Swiss Federal Institute of Technology, Center for Strategic and International 



168 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

Studies (CSIS) (US) and National Academy of Sciences (US), The Center for 

International Forestry Research (CIFOR), International Food Policy Research 

Institute (IFPRI) and GRAIN (Spanish). The websites of companies mentioned 

include: Hunan Dafengyuan (Chinese), Wems Agro (Nigerian), Juyong-Tech (South 

Korean) and Sinochem (Chinese). The single government website specifically 

mentioned is Sudanese. Digital media companies are represented by Google as well 

as general reference to the terms “internet” and “database”, while there is an 

unidentified Zambian blogger. It would appear that much work went into 

investigating “Chinese websites” and the sentiments of “Chinese netizens.”    

An analysis of the digital media dimensions shows continuation of reliance on 

Western sources first, Chinese sources second and very little of African sources. 

Most of the websites are found to have incorrect data. For instance, the website of 

the Washington DC-based CSIS claimed that China had an “agricultural colony” in 

the Zambezi Valley without “fact-checking, or editorial or peer review.” Relying on 

unverified data from the Spanish NGO, GRAIN, The National Academy of Sciences 

had a “meta-database” [that] included 16 alleged Chinese land grabs in Africa.  

The database of Land Matrix, an NGO that tracks land deals, is particularly the focus 

of Brautigam’s investigative data and is found most problematic. For instance Land 

Matrix had “some egregious errors” in their data base which were corrected in 2013, 

but the damage had already been done in that the false information was already 

circulating. In some cases Land Matrix captured land/agricultural projects as being 

Chinese when they “did not actually involve any Chinese investors.”  

Brautigam’s identification of the digital space as problematic is in line with earlier 

findings about the role of social media in the Africa-China relations. Wu (2013: 83-

84) gives examples of how the death of a Nigerian citizen in Guangzhou drove 

opposing African and Chinese nationalism online in manner that is at variance of the 

official Nigeria-China relations. Other researchers have looked at how Chinese 

migrants use social media to cope with life in Africa and found instances of 

prejudicial Chinese antipathy towards Africa and Africans (Lu and van Staden 

2013). These two examples show that the digital space in Africa and China is 



169 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

increasingly important, not just as a channel for inaccuracies, but also as a platform 

for the formation of perceptions. 

News Agency  

News agencies – also known as wire services in journalistic lingua – are the media 

types that started off essentially selling news to media organisations but today 

leverage a variety of online offerings to directly reach audiences.   

By now, it is not surprising to mention that the book uses more Western and Chinese 

news agencies than it does African agencies. In fact, as news agencies go, Brautigam 

does not use, research or cite a single African news agency. Interestingly, however, it 

is with the news agency media type that we see a more elevated use of a Chinese 

news agency – Xinhua – more than the use of the combined Western news agencies 

namely, Associated Press, Agence Frence-Presse (AFP) and Reuters. It is worth 

noting that Brautigam’s use of Xinhua stands in contrast to studies showing that 

African media hardly use Xinhua but rather rely more on Western news sources 

(Wekesa, 2013). The Inter Press Service news agency, though headquartered in 

Rome, Italy, lays claim to being a global south network. It would be expected that a 

news agency of the global south would be sympathetic to China in Africa, but 

Brautigam cites it spreading the inaccuracies.   

Western news agencies are found to be a problem analogous to print media 

counterparts while Xinhua is a problem similar to Chinese print media. For instance, 

an Associated Press story claimed Beijing was intent on snapping up foreign land to 

feed its people similar to how the Financial Times or the Guardian would report. On 

the other hand, Xinhua reported that “a private Chinese entrepreneur was 

bankrolling” a big farm in Senegal when, as Brautigam found out, the said Chinese 

entrepreneur in fact had no farm.  

Television and radio  

Television and radio are media types that make an appearing in the book are those 

that started off broadcasting over airwaves although some if not most have since 

diversified into internet-based broadcasting as well as running websites featuring 



170 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

articles. 

Overall, broadcast media – television and radio – are the least fact-checked media 

types in Will China Feed Africa? As with digital media, no single African television 

or radio makes it into the book. Western television - CBS News, a French television 

station, European television crews, CNN and National Geographic – largely 

continue the China-land-grab narrative. Chinese television makes only a minor 

appearance, for example, in an instance in which they promote a Chinese overseas 

land investment. In terms of radio, only the Voice of America (VOA) is cited, as 

having “published a critical story on China’s overseas investments.”   

Discussion 

Several overarching as well as journalism and media issues can be picked up from 

the book, with an eye on further research. As Brautigam herself notes, the book 

should not be taken as conclusive work on Chinese agricultural engagements in 

Africa but as a work in progress. The stories and fieldwork explores the agricultural 

investments in 18 out of the 54 African countries. Even within the 18 countries, it is 

safe to conclude that only a number of cases of rogue reporting were investigated by 

Brautigam and her team. In short, Brautigam has made a seminal contribution in pin-

pointing the form and nature of some cases of Chinese agricultural investments in 

Africa but a conclusive book on the topic at this juncture in time is yet to be written. 

While Brautigam offers some views on how and why media get it so wrong, she 

does not strike at the heart of why the myths arise in the first place. There must be 

deeper social-cultural factors that impel media, particularly Western media, to spread 

the unverified information beyond the dearth in investigative journalism rigour. 

Perspectives on the deep-seated origins of the myths can be gained from two 

sources: a reading of the media and philosophy-cum-ideology works and a link with 

the small but growing Africa-China media and communications field. Many 

communications scholars have pointed out how media/journalism influences society 

and how society in turn impacts media and journalism (for instance Hallin and 

Mancini, 2004). Often the media, reflecting society, runs in opposition to foreign 

nations and interests. Can the media philosophies, ideologies and systems of China, 



171 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

the West and Africa explain the reasons as to why journalists end up broadcasting 

unverified news and information? In the Western context for instance, Moeller 

(1999: 1) summarises thus,  

much of the media’s coverage … [of foreign issues] relies pre-

eminently on … putting forward a formulaic chronology of events, on 

employing a sensationalized and exaggerated use of language, on 

referencing certain metaphors and imagery that resonate with 

Americans and on emphasising an American connection. 

One can link Moeller’s “formulaic chronology, exaggeration and sensationalism, 

metaphors and imagery and a localised angle” with Western and African media 

reporting of China in Africa. The philosophical and ideological underpinning of 

Western media can also be linked with as such theoretical perspectives as the China 

threat, China’s rise and decline of the West, the three worlds theory and others. 

While Brautigam is narrowly focused on debunking media-generated myths, her fact 

finding-approach can be triangulated with these ideological perspectives as means of 

providing insights into the China-Africa media and communications field.       

With regards to Chinese media’s so-called positive journalism underpinned by hyper

-glorification of China and reporting inflated investment figures, a link can be found 

with the urge for Chinese media to battle for the hearts and minds of Africans. Some 

work has already been done on Chinese soft power and public diplomacy towards 

Africa. A question can be raised as to whether focus on winning African hearts and 

minds inadvertently lead to misreporting. Indeed Brautigam herself alludes to this 

public diplomacy push in the case of Zambia (2011b), and the case may be that in 

the push to tell a good tale of China in Africa, facts end up muddled. 

The book is more inclined towards explaining the China end of things more than it 

does the African end of the spectrum. One needs only to compare and contrast 

Chinese and African sources to conform this. It is for this reason that I would 

categorise the book as “China-Africa” rather than “Africa-China.”  

Additionally, the book is presented from an essentially Western scholars’ 



172 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

perspective, which is an important perspective that needs to be understood as such. 

One of the many ways to back up the claim that the book approaches the topic from 

a Western rather than Chinese or Western perspective is to consider the media 

establishments cited. The bulk of the news media featuring in the book are Western 

as we have seen above. By extension it would appear, at least from the media 

narratives deconstructed in the book, alarm over China’s land dealings in Africa is a 

Western rather than an African worry. One can indeed go on to consider the book as 

treatise on Western media perceptions on China in Africa.  

The media-based approach that Brautigam uses serves to debunk myths yes, but 

from a scholarly media and communications perspective it is rather unsystematic. 

One may pose the question of just how many media outlets that have information 

relevant to the topic miss out from Brautigam’s analysis? Indeed, this calls to mind 

the lively debate between Brautigam and the US-based Centre for Global 

Development also known as AidData when the latter released a report on Chinese 

economic activities in Africa based on media content in 2013 (Strange et al., 2013; 

Brautigam, 2013). Brautigam has contributed an important approach towards fact-

checking China-Africa agricultural engagements: undertake the hard work of 

verifying facts through extensive secondary research and fieldwork before you 

publish figures. But her approach is not quite comprehensive. This is where the 

media-based data collection method proposed by AidData seems a better fit, albeit 

one fraught with the potential for the double, even triple data citation that Brautigam 

warns us about. It would appear that the ideal approach in the use of media to obtain 

accurate, complete, quality and credible Africa-China data lies somewhere between 

Brautigam’s rigorous approach and AidData big data approach. In fact, as one of the 

book reviewers points out, this would be unnecessary if the Chinese and African 

governments had data and were ready and willing to share it. In a nutshell, 

Brautigam has made a major contribution that can be built on in the bid not only to 

use media wisely, but also in understanding how and why media cover Africa-China 

relations the way they do. 



173 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

 

Endnotes 

1. See http://www.sais-cari.org/ 

2. See www.Chinaafricarealstory.com 

3. This author attended the talk at University of the Witwatersrand, South Africa, 

see: http://china-africa-reporting.co.za/2015/11/d-brautigam-wits-lecture-feeding-

frenzy-fictions-facts-about-china-africa-the-media/ 

4. Based at the Journalism Department, University of The Witwatersrand, South 

Africa, see https://africacheck.org/page/3/?s=China+Africa  

5. See: http://www.chinaafricarealstory.com/2016/01/china-in-africa-five-

myths.html; http://www.chinaafricarealstory.com/2015/03/is-cad-fund-sovereign-

wealth-fund.html; http://www.chinaafricarealstory.com/2014/04/mysterious-

chinese-imports-from-africa.html 

6. See for instance: http://www.chinaafricarealstory.com/2013/04/rubbery-

numbers-on-chinese-aid.html 

7. See http://aiddata.org/blog/a-rejoinder-to-rubbery-numbers-on-chinese-aid 

 

 

 

 

 

 



174 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 

AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

Bibliography 

Alden, C. 2014. In search of gravity’s rainbow: Theoretical approaches and China

-Africa scholarship. Social Sciences Research Council. 

Anonymous. Undated. Will Africa Feed China? Goodreads. [Online] Available: 

http://www.goodreads.com/book/show/23462845-will-africa-feed-china 

[Accessed: 14 March 2016].  

Arsenault, C. 2015. Chinese firms buy, lease far less African farmland than 

thought. Reuters. [Online] Available:  http://uk.reuters.com/article/uk-africa-

food-china-idUKKCN0S61DE20151012 [Accessed: 28 March 2015]. 

Brautigam, D. 1983. Doing well by doing good. China Business Review. National 

Council for US-China Trade. 

Brautigam, D. 2009. The dragon's gift: The real story of China in Africa. Oxford 

University Press. 

Brautigam, D. 2011a. Testimony on China’s Growing Role in Africa before the 

United States Senate Committee on Foreign Relations Subcommittee on Afri-

can Affairs, 1 November  2011. 

Brautigam, D. 2011b. Comments on “Winds from the East. In Perspectives on 

Emerging Powers in Africa. Fahamu, Issue 5. 

Brautigam, D. 2011c. China in Africa: Seven Myths. Real Instituto Elcano (ARI), 

23/2011. 

Brautigam, D., and Ekman, S S-M. 2012. Rumours and Realties of Chinese Agri-

cultural Engagement in Mozambique.  African Affairs, 1-10. 

Brautigam, D. 2013. Rubbery Numbers for Chinese Aid to Africa, China in Afri-

ca: The Real Story (blog). [Online]. Available: http://

www.chinaafricarealstory.com/2013/04/rubbery-numbers-on-chinese-aid.html 

[Accessed: 5 April 2016].  



175 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

Brautigam, D, and Zhang, H. 2013. Green Dreams: Myth and Reality in China’s 

Agricultural Investment in Africa. Third World Quarterly, 34(9):1676–1696. 

City, S. 2015. Chinese investment in Africa: Not as easy as it looks. The Economist. 

[Online]. Available: http://www.economist.com/news/middle-east-and-

africa/21678777-western-worries-about-chinas-burgeoning-influence-africa-

may-be-overblown-not [Accessed: 28 March 2016].  

Deuze, M. 2005. What is journalism? Professional identity and ideology of journal-

ists reconsidered. Journalism, 6: 442-464.  

Downs, E. 2007. The Fact and Fiction of Sino-African Energy Relations. China Se-

curity, 3(3):42-68. 

Farah, D., and A. Mosher. 2010. Winds from the East: How the People’s Republic of 

China seeks to influence the media in Africa, Latin America and Southeast 

Asia. Washington, DC. Report for the Center for International Media Assis-

tance. 

Gagliardone, I. 2013. China as a persuader: CCTV Africa’s first steps in the African 

mediasphere. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 34(3): 25-40. 

Grassi, S. 2014. Changing the narrative China’s media offensive in Africa. Interna-

tional Policy Analysis. Friedrich Ebert Stiftung. April 2014. 

Graves, L. 2013. Deciding what’s true: fact-checking journalism and the new ecolo-

gy of news. Doctor of Philosophy Dissertation. Columbia University. 

Hallin, C. D., and Mancini, B. 2004. Comparing media systems: The three models of 

media and politics. Cambridge: Cambridge University Press.  

Lu, J., and van Staden, C. 2013. Lonely nights online: how does social networking 

channel Chinese migration and business to Africa? African East-Asian Affairs: 

The China Monitor, 1:94-116.  

Jura, J., and K. Kaluzynska. 2013. Not Confucius, nor kung fu: Economy and busi-

ness as Chinese soft power in Africa. African East-Asian Affairs: The China 



176 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

Monitor, 1:42–69. 

Lee, K. C. 2014. From rhetorical to theoretical agendas in China-Africa studies. So-

cial Sciences Research Council 

Li, A. 2000. A History of Overseas Chinese in Africa, Chinese Overseas Publishing 

House. 

Musakwa, T. 2013. Adsms Bodomo discusses his research on Africans in China. 

chinafrica Project. [Online]. Available: http://www.chinaafricaproject.com/

adams-bodomo-discusses-his-research-on-africans-in-china/ [Accessed: 4 

April 2016]. 

Max, C. 1965. The Chinese role in the Congo: fact or fiction.  Africa Report, 10(1). 

Moeller, S. 1999. Four habits of international news reporting. Unpublished paper. 

Brandeis University. 

Park, Y. 2013. The Chinese in Africa/Africans in China Research Network: Reflec-

tions on the role of such networks in China–Africa reporting. Ecquid Novi: 

African Journalism Studies, 34(3):152-154. 

Park, Y. 2008. State, myth, and agency in the construction of Chinese South African 

identities, 1948-1994.  Journal of Chinese Overseas, 4(1):69-90. 

Pilling, D. 2016. Book Review: Will China Feed Africa? Business Day, BDlive. 

[Online]. Available:http://www.bdlive.co.za/life/books/2016/01/11/book-

review-will-china-feed-africa [Accessed: 28 March 2016].  

Shen, S., and Taylor, I. 2012. Ugandan Youths’ Perceptions of Relations with China, 

Asian Perspective, 36:693–723. 

Shinn, D. 2016. China-Africa Relations: A Bibliography. [Online]. Available: 

https://www.scribd.com/doc/295820013/China-Africa-Relations-a-

Bibliography [Accessed: 29 March 2016]. 

Spivak, C. 2011. The Fact-Checking Explosion. American Journalism Review, 32



177 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Bob Wekesa 

“Deborah Brautigam’s Will Africa Feed China?: A critical media-centric review” 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

(4):38–43.  

Strange, A., Parks, B., Tierny, M.J., Fuchs, A., Dreher, A., and Ramachandran, V. 

2013. China’s Development Finance to Africa: A Media-based Approach to 

Data Collection. Centre for Global Development. 

Sy, A. 2015. What do we know about the Chinese land grab in Africa? Brookings 

Institution. [Online]. Available: http://www.brookings.edu/blogs/africa-in-

focus/posts/2015/11/05-chinese-land-grab-africa-sy [Accessed: 28 March 

2016].  

Tapon, F. 2016. Review: the book destroys common myths about China’s involve-

ment in Africa. Amazon. [Online] Available: http://www.amazon.com/Will-

Africa-China-Deborah-Brautigam/dp/019939685X [Accessed: 28 March 

2016]. 

Wasserman, H. 2016. China's “soft power” and its influence on editorial agendas in 

South Africa. Chinese Journal of Communication, 9(1):8-20. 

Wasserman, H. 2013. China in Africa: The implications for journalism. Ecquid 

Novi: African Journalism Studies, 34(3):1-5 .   

Wasserman, H. 2012. China in South Africa: media responses to a developing rela-

tionship. Chinese Journal of Communication, 5(3):336-354. 

Wekesa, B. 2013a. Emerging trends and patterns in China–Africa media dynamics: 

A discussion from an East African perspective. Ecquid Novi: African Journal-

ism Studies, 34(3):62-78. 

Wekesa, B. 2013b. The Media Framing of China’s Image in East Africa: An Explor-

atory Study. African East-Asian Affairs: The China Monitor, 1:15-41. 

Wekesa, B., and Zhang, Y. 2014. Live, talk, faces: An analysis of CCTV’s adapta-

tion to the African media market. Discussion paper 2/2014. Centre for Chinese 

Studies. 

Weng, X. 2015. Book Review: Will Africa feed China? Chinadialogue. [Online]. 



178 

 

© Centre for Chinese Studies, Stellenbosch University 
All Rights Reserved. 

Issue 4 

December 2016 
AFRICAN 

EAST-ASIAN 

AFFAIRS 

THE CHINA MONITOR 

Available: https://www.chinadialogue.net/books/8331-Book-Review-Will-

Africa-feed-China-/en [Accessed: 14 March 2016].  

Wu, Y. 2013. The Political and Diplomatic Implications of Social Media: the Cases 

of China and South Africa. African East-Asian Affairs: The China Monitor, 

1:70-93.  

Yan, H., and Sautman, B. 2012. Chasing Ghosts: Rumours and Representations of 

the Export of Chinese Convict Labour to Developing Countries. The China 

Quarterly, 210:398-418. 

Zhang, X. 2013. How Ready is China for a China-style World Order? China’s state 

media discourse under construction. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 

34(3):79-101. 

 

 

 

 

 

 


